Tiedote: Ajatuspaja Linja etsii freelance-toimittajia ja toimitusavustajia

Haemme freelance-toimittajia sekä kahta toimitusavustajaa tekemään Linja-aikakauslehteä ja muita Ajatuspaja Linjan julkaisuja.

(ks. toimitusavustajan tehtäväkuvaus sivun alareunasta)

Frelancerit

Haemme lisää ammattitaitoisia ja osaavia freelance-toimittajia avustajajoukkoomme. Freelancerinä pääset kirjoittamaan mm. uutisanalyysejä, reportaaseja ja henkilökuvia Linja-aikakauslehden verkko- ja printtiversioon. Linja-aikakauslehden ensimmäinen printtiversio ilmestyy tammikuussa noin 10 000-15 000 kappaleen painoksena ja sen ensisijainen kohderyhmä ovat toisen ja kolmannen asteen opiskelijat.

Toivomme siis, että sinulla on jo jonkin verran kokemusta toimittajantyöstä ja näyttöjä ammattitaitoisesta tekemisestä. Täysin valmis toimittaja sinun ei tarvitse olla, emmekä sitä palkkiotasollamme voi kohtuudella vaatiakaan.

Ajatuspaja Linjan tavoitteena on tarkastella maailmaa analyyttisen, huolellisen ja laadukkaan journalismin keinoin. Tästä syystä arvostamme erityisesti näyttöjä analyyttisestä kirjoittamisesta: juttuaiheiden hahmottamisen lisäksi toivomme sinulta kykyä liittää ne isompaan kontekstiin.

Meille kuin nenä päähän istuu henkilö, joka…

…haluaa faktojen kertomisen lisäksi ymmärtää mitä ne tarkoittavat ja mistä ne syntyvät. Emme tee uutistyötä, vaan seuraamme sitä ja tuomme siihen nuoren näkökulman.

…ärsyyntyy löperöstä journalismista. Sellaisesta, jossa kiireen tai laiskuuden takia rajataan aiheen käsittely väärin tai jätetään olennaista kertomatta.

…ei ole journalismin parissa täysi noviisi, mutta ei vielä aivan ammattilainenkaan.

…on kiinnostunut hieman epäsäännöllisistä keikkatöistä joko oman päivätyönsä tai opintojen ohella. Erityisen hyvin homma sopii opiskelijalle, joka joko opiskelee alaa tai on muuten kartuttanut kokemusta journalistisesta työstä.

…haluaa kehittyä toimittajana ja päästä kehittymään erityisesti pitkien juttujen tekemisessä.

…ei pelästy sitä, että toimimme journalistisesti itsenäisesti, mutta osana Kokoomuksen Nuorten Liittoa.

Tälle henkilölle lupaamme…

…kohtuullisen mutta maltillisen palkkiotason. Työstä kuuluu saada korvaus ja kaikesta tekemisestä maksamme, mutta varsinkin kovin paljon harjaantumista vaativan freelancerin tuntikorvaus voi jäädä lähelle harjoittelijatasoa. Jos taas olet jo kokeneempi tekijä, työskentelet itse tehokkasti ja jutut ovat meille tullessaan käytännössä aina julkaisuvalmiita, voimme maksaa myös korkeampia palkkioita, jolloin tuntikohtainen korvauskin on korkeampi. Esimerkiksi noin 10 000 merkin henkilöjutusta tai reportaasista tarjoamme 200-300 euron juttupalkkioita, mutta tapauskohtaiseti myös korkeampia.

…joustavan ja kannustavan toimeksiantosuhteen. Arvostamme säntillisyyttä, mutta tiedämme kokemuksesta, että esimerkiksi päätoimisella opiskelijalla deadlinet voivat joskus kaatua niskaan. Silloin joustamme ja ymmärrämme.

…mahdollisuuden oppia ja kehittyä vaativien juttuaiheiden – mutta myös niiden vaatiman tuen – parissa.

Miten haen?

Laita vapaamuotoinen hakemuksesi osoitteeseen juho.maki-lohiluoma@ajatuspajalinja.fi. Kerro hakemuksessa minkälaisesta freelance-työstä olisit kiinnostunut ja miksi, kuinka usein olisit valmis kirjoitushommia tekemään sekä minkälaista kokemusta sinulla on journalismin parista. Liitä mukaan myös muutama juttunäyte. Tee kaikki tämä mahdollisimman pikaisesti. Tämän freelance-haun suljemme viimeistään 30.11. tai aikaisemminkin, jos motivoituneita ja osaavia hakijoita on jo riittämiin.

Juho Mäki-Lohiluoma
Toiminnanjohtaja, vastaava päätoimittaja
Ajatuspaja Linja
juho.maki-lohiluoma@ajatuspajalinja.fi
Perusfaktat Ajatuspaja Linjasta löytyvät sivujemme Tietoa-kohdasta.

Toimitusavustaja

Haemme 1-2 toimitusavustajaa mukaan oppimaan ja auttamaan pienissä askareissa. Tehtävä on luottamustoimi, eli avoin vain Kokoomuksen Nuorten Liiton jäsenille. Toimitusavustajille maksetaan pientä kulukorvausta.

Käytännössä toimitusavustajien tehtävät voivat koostua esimerkiksi haastettelunauhojen kirjoittamisesta auki sekä postituksissa ja julkaisutilaisuuksissa avustamisesta. Lisäksi toimitusavustajat pääsevät kirjoittamaan lyhyitä artikkeleita ja muuten oppimaan journalistisen tekemisen perusteita. Tavoitteena on tarjota toimitusavustajille paitsi kokemusta ja oppia avustavista journalistisista tehtävistä, myös mahdollisuus kehittyä kirjoittajana ja kasvaa asteittain isompiin saappaisiin.

Tehtävä sopii hyvin esimerkiksi journalismista ja/tai yhteiskunnallisista kysymyksistä kiinnostuneelle nuorelle, joka opiskele lukiossa tai ammattikoulussa. Kokonaisuutena tehtävän vaatima työ- ja tuntimäärä on pieni. Tärkeintä hommassa on innostuneisuus, kiinnostus uuden oppimiseen ja halu kehittyä kirjoittajana.

Miten haen?

Toimitusavustajaksi voit hakea vapaamuotoisella hakemuksella, jossa kerrot kiinnostuksestasi tehtävään. Voit myös liittää mukaan kirjoitusnäytteitä, mutta välttämätöntä se ei ole. Kerro myös lyhyesti miksi tehtävä on mielestäsi kiinnostava ja miksi juuri sinä sopisit siihen. Haku päättyy 30.11.

Juho Mäki-Lohiluoma
Toiminnanjohtaja, vastaava päätoimittaja
Ajatuspaja Linja
juho.maki-lohiluoma@ajatuspajalinja.fi
Perusfaktat Ajatuspaja Linjasta löytyvät sivujemme Tietoa-kohdasta.

Tiedote
Tiedote: Ajatuspaja Linja ja Kokoomuksen Nuorten Liitto hakevat kahta kesätyöntekijää
Tiedote: Ajatuspaja Linja aloittaa toimintansa
Ajatuspaja Linja hakee uutta toiminnanjohtajaa